miercuri, 14 ianuarie 2015

Anul 2014 a fost și atât (2)

Anul 2014 a fost și atât.

Încerc la final de an 2014 și început de 2015 o retrospectivă pe scurt și fără pretenții exhaustive, a imaginii mele despre Hațeg, General Berthelot, Orașul prăfuit sau ghimpele din inima mea, Bretea Română, Cluj – Napoca, prieteni, oameni dragi din Vatră și alte evenimente din diverse locuri unde am fost și nu în ultimul rând despre mine.

Anul 2014 a fost și atât. Orașul prăfuit sau ghimpele din inima mea. 

Orașul prăfuit sau ghimpele din inima mea

Orașul prăfuit sau ghimpele din inima mea, mi-a rămas destul de îndepărtat și închis, prin prisma anumitor domenii de interes larg. Este într-un fel aparte coșmarul, în care - deși cu mici ieșiri din context - am revenit mereu, având zadarnic nădejdea că statulul de ”vinitură” poate fi nu atât ”schimbat” cât ”încadrat” în diversitatea unui centru de intelectualitate.

Am crezut despre acest oraș încremenit în propriul praf, al unei Românii care și-a rătăcit inima, că este argumentul rămânerii în vrednicie, tocmai fiindcă nu trebuie deschise ușile pentru a scoate din spațiu mirosul de mitocan.

Orașul prăfuit sau ghimpele din inima mea, cel care doar se vrea atât de deschis și divers cât fiecare să își poată afla locul său, însă nu reușește decât să producă himere.

Vorbesc despre acel mediu socio-cultural dar și economico-antreprenorial unde prieteniile, conivențele ori colaborările nu sunt valabile decât dacă profitul - de orice natură ar fi acesta și indiferent de legalitatea lui - este scopul iar imperativa înregimentare totală până la depersonalizare ca slugărnicie - dacă se poate așa ceva - într-un grup sau altul este mijlocul, toate acestea dacă vrei să găsești un loc în care să nu te simți mereu ”vinitură” ori înapoiat. 

Încadrarea într-o parte sau în cealaltă însă este suficient de dificilă și aceasta există numai pentru a te descuraja. Se poartă regula de castă/ corporație și este de multe ori lăudată atitudinea de ascultare necondiționată față de lideri sau ierarhie. În alt sens piesa din mecanism nu trebuie să facă notă discordantă, nici să gândească prea mult sau nu atât de mult încât să ofere o replică diferită.

Dacă vrei să te trezești integrat în Orașul prăfuit sau ghimpele din inima mea, trebuie să te supui unui politic corect sau de corporație sau de castă, altfel nu ai nici o șansă de reușită în acest oraș al unei Românii aflate în căutarea inimii.

Până la integrare ești privit ”de sus”, dintr-un turn de fildeș al trufiei, fățărniciei și vanității, unde nu poți ajunge decât dacă ai o privire ageră și astfel să vezi care sunt imperativele. Aceasta imagine o găsesc mai ales în mediul intelectualității, care supraviețuiește în amorul de eul, prin premierea de sine.

Între unii intelectuali consacrați din Orașul prăfuit sau ghimpele din inima mea, poți avea intrare doar dacă eviți subiecte sensibile. Aduc în acest sens ca exemplu cel din zilele noastre cu domnul Octav Bjoza. Nu cumva să iei apărarea celor care susțin pe Valeriu Gafencu, Gavrilă Ogoranu, Virgil Maxim sau alții asemenea lor, că astfel nu ai nici o șansă la grupurile de gândire din Orașul prăfuit sau ghimpele din inima mea.

În aceste cazuri sunt bune doar șoaptele. Dacă îndrăznești să ridici tonul sigur se găsesc câțiva intelectuali ”de vază” care să-ți asigure plecarea sau oprirea de la accesul în discuțiile oficiale.

În anul 2014 m-a întristat până la lehamite situația în care mi-am exprimat o nedumerire cu privire la Roșia Montană. Am întrebat un individ de ce pe tricouri nu este prezent steagul României. Am fost ”luminat” printr-un răspuns tranșant, în care era formulată dorința de a nu-i supăra pe maghiari. Firește că nu sunt de acord cu acest răspuns și îl consider ca pe o tentație a discriminării, venită din partea minorității către majoritate. Roșia Montană este în România și privește interesele românești.

Cel mai descurajant moment care s-a petrecut în Orașul prăfuit sau ghimpele din inima mea, a fost atunci când am încercat să mă încadrez ca profesor, nimic altceva decât să-mi valorific ideile dobândite în facultate ori acumulate prin vremi. Am aflat că cele două masterate, de publicitate și francofon nu corespund cu ce vreau eu să predau și anume filosofie și că trebuie să mai fac un masterat în domeniul de specializare cerut prin rigoare legislativ-pedagogică.

Așa este în toată România, unii fug din învățământ iar cei care vor să își edifice vocația nu sunt primiți din pricina unor reguli aberante. Am renunțat deocamdată la dorința mea însă nu înainte de a descrie cum văd eu imaginea profesorului.


În întreaga României nu contează câte masterate, câți ani ai petrecut la studii superioare și nici dorința de a profesa. Criteriile ”nu ai pe cineva undeva” și ”numai noi suntem, peste tot”  funcționează deseori în țară iar argumentul de supunere pavloviană, ascultare necondiționată și mai ales de lingușire sau turnătorie ierarhică, reprezintă în cele mai multe cazuri cheia pentru a deschide uși cam peste tot. Deasupra acestora stă plagiatul, dacă ai plagiat atunci ai șanse mari să te realizezi. În cazul în care nu ai plagiat și ești onest șansele scad și numai dacă te încadrezi între cele două criterii ai trecere. 

Dacă te înregimentezi politic corect, cel puțin la stat, ai mari șanse să prinzi un job călduț și durabil, indiferent de cine iese la rocadă. De reținut faptul că ”nu ai pe cineva undeva” alături de ”numai noi suntem, peste tot” sunt două modalități ale politicului de a-și face simțită total prezența în România.

Ura aceasta de castă, corporație ori mediu intelectual a devenit lejer principala armă a multora împotriva altora și pe aceasta se fundamentează toate regulile în societatea ”perfectă” a Orașului prăfuit.

Sunt unii care vor ca praful din oraș să fie numai în oraș și să nu-l mai împartă cu praful altor orașe din România, mândria de a fi purtătorul prafului din orașul fără cusur fiind una dintre cele mai mari realizări.

Sunt alții care dacă nu te umilesc la locul de muncă nu își găsesc sadisfacția de a fi aceștia fiind de obicei cap de listă în avansări, de parcă cu cât ești mai rău cu subordonații cu atât ești mai bine văzut de superiorii tăi. Cei mai teribili însă sunt liderii care urzesc tot felul de scorneli și jigniri pe care le aplică celor care, în paranoia lor le sunt împotrivă, după care vorbesc cu ei de parcă nimic nu ar fi săvârșit împotriva lor.

Dovada fidelității, seriozității și onestității muncii față de firmă sau de o instituțe a statului unde lucrezi este suspectă și poate avea consecințe negative nebănuite pentru un om care vrea să răsplătească astfel firma pentru care lucrează. Dacă încerci să reproșezi unui superior în funcție faptul că umilește angajații, inclusiv pe tine, ori dacă spui altora despre acestea automat ești trecut pe lista neagră. Solidaritatea aproapelui în acestea cazuri este doar în șoaptă. 

Orașul prăfuit sau ghimpele din inima mea este țara mea, cea care nu-și găsește inima. Toți vrednicii care încearcă să aducă inima țării mele înapoi sunt luați în râs de către niște chipuri cioplite care o desconsideră și aruncă cu noroi în locul inimii. Și inima țării mele este românismul adumbrit de Sfintele Taine. Din pricina rătăcirii inimii, din cauza urletului haitei, care vrea o Românie fără inimă, uite cum astfel se ajunge să te simți o ”vinitură”, chiar în țara ta, de unde ești alungat în bejenie de către cei care o distrug și o disprețuiesc.  


Urmează Evenimente la Cluj -Napoca și în deplasare

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu